Sales Academy

Den här bloggen är till dig som drömmer om att bli en vass säljare. Här finner du tips och inspiration om försäljning.

Första intrycket

Kategori: Allmänt

Kontakt

Kontakten med kunden är en viktig del i säljprocessen och kan vara avgörande för hur det kommer att gå i säljsamtalet. För att kunden ska få ett bra förstaintryck av dig och din butik ska du hälsa vänligt, se kunden i ögonen och möt kunden med ett leende.
Tänk på att du bara har några sekunder på dig att skapa en trygghet hos kunden innan du kan ställa frågan, hur kan jag hjälpa dig idag? Eller vad kan jag hjälpa dig med? 
 
 
 
Står du upptagen med en annan kund så måste du göra någonting för att få kunden att stanna kvar i butiken utan att bli uttråkad. Om du inte gör någonting kommer kunden stanna kvar i några minuter sen är det kört. Hur länge kunden stannar i din butik beror helt och hållet på hur stor butik du har och vad kunden kan underhålla sig med under tiden han eller hon väntar. Även om du står upptagen med en annan kund kan du göra några saker för att få den väntande kunden att stanna kvar.
 
Om kunden känner att han/hon har blivit uppmärksammad redan när han/hon steg in i butiken är risken stor att kunden stannar kvar ett par minuter extra. För att om du inte har uppmärksammat kunden så är det ju säkert att kunden tröttnar och smyger ut. Tänkt dig att du går in i en affär där säljaren eller expediten inte har hälsat på dig eller kollat dig i ögonen, när du har tröttnat på väntetiden är det lätt för dig att smyga ut från butiken eftersom ingen har sett dig och då känns det inte "pinsamt" för dig. Sen är risken att du går till konkurrent istället. Om säljaren däremot hade hälsat på dig vänligt så hade det varit svårare för dig att lämna butiken. Så är det när jag tankar bilen på en obemannad station, är det massa bilar i kön så kör jag och tankar någon annanstans. Folk är stressade idag, så är det!
 
Ett annat tips är att tala om för kunden hur lång tid du behöver, detta är bra både för kunden du står med och den andra som väntar. Vet man hur länge man ska vänta så blir man inte lika uttråkad. Tänk när man ska till läkaren, visst står tiden stilla när man sitter i väntrummet? Och det är ju för att man inte vet hur länge man ska vänta på läkaren. Hade sjuksköterskan kommit ut och sagt att du ska träffa läkaren om en timme så hade man inte känt av tiden lika mycket.
 
Det man också kan göra för att underhålla kunden är att be kunden prova en tröja, mobiltelefon eller vad som helst som ingår i ditt sortiment. Det finns mycket annat man kan underhålla kunden med. Ni vet bättre!
 
 

Kommentarer

  • saleh säger:

    bra tips wow! jag har länge letat efter något som ger sådana tips. gillas verkligen!

    2013-01-22 | 21:39:21

Kommentera inlägget här: